Black cat.

Det är en jobbig mellantid för min stackars bil nu.
Problem: Manuell choke.
Lösning: Motorvärmare
Problem2: Motorvärmare med kupéfläkt.
Anledning till problem2: När solen skiner blir det snabbt varmt i bilen. Med kupéfläkt, på tok för varm.

Ja, det säger väl allt. Jag slipper gärna choke'a, då det drar mer bensin bland annat. Och chokar jag inte dör bilen bara, så kommer ingenstans. Dvs, lite ekonomiskt med motorvärmare. Också tidssparande och direkt nödvändigt om man vill undvika choke. Än så länge är det för kallt för att motorn inte ska behöva choke utan motorvärmare, men solen värmer upp "kupén" i bilen. Dryg jävla mellantid!

Så, det kan ju vara ett tips till alla som funderat/funderar på en bil som råkar ha manuell choke. Det är rätt värdelöst. Dvs, under våren.

Men, jag måste säga att det också är lite kul. Bilen blir sviiiinpigg när man choke'ar, vill framåt som fan. Så man behöver inte gasa, och när man gasar accelererat det fooooort. Eller ja, mycket snabbare än vanligtvis iaf *host*.
Nackdelen med DET är väl om man kommer till en korsning och bromsar. Så fort man släpper bromsen börjar bilen gasa igen. Så motorbromsa är ju att glömma = oekonomiskt.

Om nu någon undrade hur det är att ha bil med manuell choke ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0