Great expectations.

Tar paus i uppsatsskrivandet och tycker till lite. Sånt är jag ju bra på.
Det jag idag sitter och stör mig på är så kallade "lovande unghästar". Varför är en unghäst lovande, men inte en annan?

Enligt mig, är alla unghästar (alla hästar) lovande. Det föds inte en enda olovande häst. För alla har väl sina fördelar?
Någon kan hoppa höga höjder, någon kommer långt i dressyr. Någon annan blir en sjuhelvetes körhäst, och någon blir en otroligt trygg, snäll häst som botar någons rädsla.

En "ful" fjordhäst med kort, grov hals, låg manke och grova ben blir antagligen inte hopp- eller dressyrhäst. Kanske inte heller har smidigheten att dra en vagn runt en maraton/precisionsbana i körning. Men, oddsen är stora att denna hästen är född att gång efter gång vinna Bruksridningsklassen på Fjord-SM? Där behöver man inte vara snabbast eller snyggast. Bara trygg och lydig, och vändbar. Vilket antagligen en så liten häst blir med rätt träning!
Eller, den kan fortfarande vara allt den icke-tävlingsinrikade söker. Den kan fortfarande bli en otroligt trygg häst. För alla är faktiskt inte intresserade av tävling (jag själv t ex).

Och en annan sak. En häst kan se lovande ut och ha rätt anatomi, vilja osv. Men tas det inte ordentligt vara på kommer det ju inte bli något. Eller om den pressas fram. Då finns chansen att den lite halvfula hästen med rätt hantering, som blir omhändertagen rätt och får ta saker i en lagom takt, kommer längre.

Helt enkelt, det finns ingen häst som inte är lovande. Alla är lovande inom något, och det kanske är det man bör kolla på istället för att konstatera vad den inte kan göra.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0